Wynajem busów to praktyczna metoda doraźnego transportu większej grupy osób lub towarów wielkogabarytowych, bez konieczności angażowania firmy zewnętrznej. W poniższym artykule przedstawimy, jakie uprawnienia muszą mieć kierowcy poszczególnych grup busów, przewidzianych do transportu osobowego bądź towarowego.

Busy towarowe

Poprzez busy towarowe, zwane również dostawczymi, rozumiemy pojazdy które posiadają jeden rząd siedzeń oraz wydzieloną przestrzeń załadunkową. W myśl definicji, pojazdy użytkowe tego typu są podzielone wg kryterium całkowitej masy dopuszczalnej. Najniższa, a zarazem najbardziej popularna kategoria wagowa zawiera się w przedziale do 3,5 t. W praktyce oznacza to ładowność rzędu 1,5 – 1,8 t, zależnie od wagi samego pojazdu.

Aby prowadzić samochód użytkowy do 3,5 t, nie są wymagane żadne szczególne uprawnienia – wystarczy prawo jazdy kat. B. Dołączenie do busa przyczepy również nie będzie wykroczeniem, jeśli łączna masa całego zespołu nie przekroczy 3,5 t. Jeśli zdamy natomiast dodatkowy egzamin państwowy na prawo jazdy kat. B96, możemy kierować zespołami o masie nieprzekraczającej 4,25 t.

W przypadku konieczności przewozu towarów wykraczających poza w/w skalę wagową, pozostaje nam wynajem busów o całkowitej masie dopuszczalnej powyżej 3,5 t. Uprawnieni do ich prowadzenia są kierowcy dysponujący prawem jazdy kat. C, C+E, C1 bądź C1+E (gdzie E oznacza przyczepę inną niż lekka). O ile kat. C jest niejako przypisana kierowcom samochodów typowo ciężarowych (pow. 3,5 t. bez górnego limitu), tak kat. C1 odnosi się do pojazdu o dopuszczalnej masie całkowitej do 7,5 t. Warunkiem uzyskania prawa jazdy kat. C1 jest legitymowanie się prawem jazdy kat. B oraz ukończenie 18 roku życia. Przed przystąpieniem do egzaminu należy wziąć udział w szkoleniu składającym się z min. 20 godzin zajęć praktycznych oraz 20 godzin poświęconych teorii. Aby przystąpić do części praktycznej egzaminu państwowego, wymagane jest oczywiście zaliczenie części teoretycznej. Łączny koszt egzaminu wynosi 200 zł.

Busy osobowe

Prawo sprzyja również wszystkim zainteresowanym wynajmem busów osobowych. Chcąc prowadzić pojazd z miejscami przewidzianymi dla 8 pasażerów, wystarczy dysponować prawem jazdy kat B. Problem pojawia się dopiero wtedy, gdy liczba miejsc siedzących przekracza magiczną liczbę 9 – wówczas od kierowcy wymaga się dysponowania prawem jazdy kat. D, D+E, D1 lub D1+E (j/w). Ustawodawca również i w tej sytuacji przewidział tzw. stan pośredni, a więc uprawnienia przypisane pojazdom o wymiarach mniejszych niż autobusy czy autokary. Posiadanie prawa jazdy kat. D1 umożliwia zatem kierowanie busów osobowych o długości maks. 8 m, przeznaczonych przewozowi do 17 osób (w tym kierowcy). Kat. D nie uwzględnia podobnych obostrzeń.

Wzorem kat. C1, o uzyskanie prawa jazdy kat. D1 mogą się ubiegać wyłącznie posiadacze prawa jazdy kat. B. Występują tutaj jednak dodatkowe wymagania wiekowe (min. 21 lat) oraz formalne. Przed rozpoczęciem kursu kandydaci na kierowców busów osobowych muszą bowiem założyć w Wydziale Komunikacji PKK (Profil Kandydata na Kierowcę). Samo szkolenie zawiera się w 20 godzinach poświęconych teorii oraz 30 godzinach poświęconych praktyce. Ukończenie kursu wieńczy egzamin państwowy w cenie 200 zł.

Wynajem busów na cele własne

Wynajem busów do 3,5 t lub 9-osobowych zapewnia wystarczające możliwości techniczne dla zaspokojenia większości doraźnych potrzeb. Stąd też wypożyczalnie busów pokroju białostockiego WRC Cars stawiają na pojazdy cieszące się największym zainteresowaniem klientów prywatnych oraz biznesowych. Dopiero wynajem długoterminowy zwykł wiązać się z wypożyczaniem większych pojazdów, kupowanych częstokroć przez wypożyczalnie na tę właśnie okazję.

Dziękując za zainteresowanie naszym wpisem, zapraszamy do ponownych odwiedzin na blogu. Już wkrótce przyjrzymy się na jego łamach wypożyczalniom samochodowym pod nieco szerszym kątem.

Podobne artykuły
Napisz do nas

Przed przyjazdem prosimy o kontakt telefoniczny w celu umówienia się.

Tekst nieczytelny? Zmień go.